Online undersökningar – enkelt som snabbmat

I det här blogginlägget ska jag skriva om online undersökningar. För dig så är kanske inte parallelen med mat uppenbar, men för mig är den det. När jag äter mitt kvällsmål brukar jag nämligen ofta samtidigt svara på undersökningar online.

Jag är medlem i ett antal undersökningspaneler där jag får enkäter skickade till min e-post. Det började med att jag anmälde mig via www.surveybee.se för ett antal månader sedan. Vissa dagar får jag flera mail och andra dagar får jag färre. Jag försöker alltid svara på några enkäter på kvällen när jag tar mitt kvällsmål. Då har jag nämligen lite tid över och det kan faktiskt vara riktigt trevligt att svara på lite frågor tillsammans med kvällsmackan!

Undersökningar på nätet finns för att stora som små företag vill veta mer om deras konsumenter. De vill lära känna sina kunder helt enkelt. Detta för att i slutändan kunna komma närmre sina kunder och leverera en produkt eller tjänst som passar kunden bättre. Jag som är lite cynisk ser ju inte detta som ett sätt för företagen att bara vara vänliga mot sina kunder. Allting handlar om att tjäna extra pengar. För ju mer relevant och bättre produkt du kan leverera desto fler köper den, och ju fler som köper den desto mer tjänar ju företagen.

Nu stör jag ju mig inte jättemycket på det. Det är så det fungerar. Jag får ju även möjlighet att tjäna lite själv på det. För det bästa sättet för företag att lära känna sina kunder är ju helt enkelt att fråga dem. Nu förstår ju alla att det skulle vara mer eller mindre ogenomförbart för företag att ringa runt till sina kunder hela tiden, så vad de gör är att köpa informationen från marknadsundersökningsfirmor som enbart jobbar med kundundersökningar.

Dessa marknadsföringsfirmor sitter på stora databaser med personer som mig som har anmält sig till deras paneler. När företag sedan vill veta mer om vad kunder tycker om en speciell produkt, säg osthyvlar, så skickar de en förfrågan till en eller flera marknadsundersökningsfirmor som i sin tur frågar sin panel. I det här fallet så frågar de ju självklart enbart personer som använder rakhyvlar. Kanske är det ett företag som enbart tillverkar rakhyvlar för män. I så fall så är det ju då logiskt att enbart fråga just män om vad de tycker om rakhyvlar.

I och med att företagen betalar mycket för den här typen av information så är det ju också logiskt att marknadsundersökningsfirmorna betalar sina panelmedlemmar när de svarar på enkäter. Jag kan faktiskt tjäna en slant extra genom att bara göra undersökningar tillsammans med kvällsmackan. Man blir visserligen inte rik på det men jag kan använda pengarna till att unna mig något extra. En dyr ost då och då till exempel. Mums!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>